2010年6月10日 星期四

再發奇想

今趟受到阿立的刺激...
大腦中醖釀著跟加強版facebook的差別...
想法不停地鑽...越鑽越深...
終於...
有點手心冒汗的感覺去寫這篇文章...

我想...可以用四點去說明我們的想法跟facebook的差異...
1. 生活上的分享
這點好像是舊酒新瓶...讓我再從新介定一下...
現在facebook的溝通跟生活上只限於表面的觸碰...
相片,文字,影片是其主要媒介...更重要的是
這種分享只限於'有感而發'或'有特別事情發生'
但這種分享不能長久...誰能每天更新狀況...
而我們所強調的分享的出發點是從生活瑣事,所見所聞去傳達...
非要有事發生也可傳達某一種訊息,物件,從而拉近人們的關係...
這種分享是很隨性的...
最大的突破便是從正面'有感而發'的溝通,轉為'從身旁事物'去表達...
令人的溝通更實在...也更有想像空間...
至於自動化的想法...我反而覺得是一種改進...
facebook > 5th gen > auto-5th gen...
是建構於那概念上的更新....
當然地...我之前所說的物件架構也可以做到自動去分享這項功能...
只需編寫一個'自動分享'的小程式...放於你的物件下...
當你去到一個hotspot時...這個小程式便自動分享你的狀況給朋友們...
我想...突破不是形式上的轉變...而是概念的轉變...

2.分享的互動性...
這也之前略略提過...基於是生活上的分享...
那種傳達是有互動性...有記憶性的...
我可以在朋友分享給我的物件上加以利用,改進....
不再只限於文字的文流...
變成物件訊息的傳達...
試想想...facebook的建立只是一個社交網...
但我們的建立是分享交流的網絡...
基本的目的也不同了...

3. b2b,p2b的現實概念加深...
facebook的主要對象是人與人之間的交流...
我們的想法所蓋及的更廣...
business to business, people to business...
人的生活跟商品基本上是切不斷的關係...
衣食住行...每一樣也是跟business有關...
極致一點地說...facebook是人與人之間精神的交流...
這也是我覺得它有點局限的主因...
雖然現在有商業的群組...但用處不大...
我們的另一大功能便是從那種精神交流扯回到現實交流...
商鋪的參予是這個5th gen概念最不可少的一部份...
事實上...我所指的'分享'也由人與人的分享擴展到人與商的分享...
商鋪建立其下的品件...我們看到...再分享給朋友..
是由b2p再到p2p的關係...
這當然也會引起了無限b2b的商業機會....

4. 這只是第一步?!
這點...才是令我手心冒汗的原因...
一直以來...我相信網絡世界的終點是虛擬世界的存在...
沒錯...虛擬世界!!!就好像之前頗有成績的第二人生...
但我一直被虛擬世界的框框綁住..
我之前一直想像的虛擬世界
就好像是安坐家中到虛擬的商店購物...可以四處去這個虛擬的世界遊覽...
更甚是好像阿凡達一樣...將感覺轉到我們身上...
但...還是被'進入虛擬世界'這個框框綁住...
我終於發覺....我們應該不是要進入虛擬世界..而是將虛擬世界帶入現實...
兩個世界不是並行...而是'結合'!!!!!!
現實的我們還是要生活...那個虛擬世界的結合卻能令資訊傳達更快更廣...
一個全新的生活模式...
這個新的想法...便是我們第5代溝通的精要所在!!!
我想像到這樣一個畫面...
現實的我帶著虛擬的我到一個漢堡包店....
這個漢堡包店在我們所想的系統下也虛擬地存在...
現實的我在吃著漢堡的同時...虛擬的我在付款,分享這一項經歷..
這便是我所想到的兩個世界的結合...
我們第一步所建構的系統...也是實物虛擬化的第一步...
每一個人/商品也為自己建立其下的物品, 再分享互用...
整個虛擬世界便是這樣建立起來,而且與現實交纏著...

這個系統的擴張性...我想到一個未來的畫面
阿立到宜家買餐桌...
當然地,他已經參予了我們的系統...
而地產商也有參予其中...
他在家中已經將自己家的立體圖從地產商那裏'取'過來...
也從一家軟件公司的將立體拼圖軟件'取'過來...
當他到宜家時...只要將不同的餐桌立體圖...透過軟件放在自己家的立體圖裏...
便可以達到預覽的效果...
當然地...但他也可以分享給朋友讓我們給意見,相信他的朋友一定會求之不得...
反正從沒到過他家...可以透過立體圖一看也算了吧...
我相信...有一天這個畫面會成真...

最有趣的是...
這個系統將會fully certiifed by our qa company...哈哈哈

4 則留言:

  1. 哈哈, 我也是看完lolay既point而有所沉思...
    坦白講我係睇完lolay既, 先睇得明mavis concept... 因為lolay將mavis既idea具體化咗:D
    (我覺得) 幸運的是你"facebook > 5th gen > auto-5th gen..." 同我唸既情形相似:
    "5th gen" 係建基於呢一代既科技;
    "auto-5th gen" 係建基於下一代既科技 (畢竟用'感知'(nerve)去自動表達, 好有未來既感覺)

    另一個幸運的是我都抱住'this system is proudly certified by our qa co.'既念頭 :D

    回覆刪除
  2. There is 1 pt need to add: the difference between generation is always a big jump on the communication carrier or method. U never imgainer how telephone communicate each other b4 it is invented. Same as u never imagine howfb communicate b4 intenet invented. SO will the 5th generation a big jump on teh technology??? Good to think on this subject.

    Another one is a topic i talk to Namidae yesterday. How to control teh spamming of information and experiences? Or will it be a need to control?

    Just bring out some more stuff.

    回覆刪除
  3. i am limited to tech side, which i can only think of is the domination of 'wireless' in future, of coz this is also an essential factor to our 5th gen, which need a '24 hrs' internet connection. At that time...i think even the concept of web browsing will be out-dated...no more login, no more IE, you exist, you are connected to the 'internet', 'send and receive' is the form of browsing information...suddenly something jump up in my mind, there is another concept i talked with marco b4, which is the multi-access hotspot...suddenly i find that it may be useful...e.g. if your phone switch on wifi, it can search multi hotspot around it...can it be a multiple connection instead of just single to single? In that case, I can maximize the usage of 'unused hotspot' and it can really entering the 'non-stop' internet, just like your moblie, actually it's keep changing to different connector but we never know...
    but i know, it's still not a big jump in the tech side...

    spamming is an exisitng issue as well, but at my point of view, to solve this is not control the 'sender' but control by the receiver....to easily build up the system without spamming, 'friend' is a key filter at this moment to stop the spamming, of coz this will limit the amount of information, but it's good as a 'starter'...by sharing friends to friends to friends...it's expanding but still within certain level of 'protection'

    yes! just bring some more out...
    of coz, if i back face to face talk is better, unless we have a 5th gen communication now...
    hahaha

    回覆刪除
  4. one more thing to add, i am now sitting in a petrol station restaurant enjoying a coffee...i am the only one who is 'online'....i am thinking is that big jump if everyone can...
    and can i enjoy the coffee with you guys, which make use of the 5th gen...just like eating breakfast together when we were in avery in sat.
    if that happens, you guys may realize how 'good' the coffee i am drinking now...

    回覆刪除